20.05.2015 08:11

Phishing maakt weinig kans


Bericht in de Telegraaf dat criminelen steeds minder succes hebben met phishing.

Amsterdam - Criminelen die tuk zijn op bankgegevens worden sluwer en talrijker. Maar ze hebben ook steeds minder succes, want consumenten trappen er allemaal niet meer in.

Dat criminelen talrijker worden én consumenten alerter, blijkt uit de explosieve toename van meldingen bij Fraudehelpdesk.nl. In de eerste drie maanden van 2014 kwamen daar 21.000 mailtjes binnen, in dezelfde periode van dit jaar al bijna 35.000. De fraudehelpdesk helpt consumenten met vragen en meldingen over fraude.

Bij phishing wordt klanten door middel van een e-mail of per telefoon gevraagd om persoonlijke gegevens af te geven. Meestal gaat het de criminelen om inloggegevens.

Alle banken hebben hier last van, laat een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland, die voor haar leden de gezamenlijke taken in het nationale betalingsverkeer regelt, weten. „Criminelen zoeken vaak een actuele aanleiding om toe te slaan. Bijvoorbeeld wanneer een bank bezig is met het vervangen van bankpassen of identificatiekastjes.

Maar de schade neemt steeds verder af. Consumenten zijn beter op de hoogte en banken grijpen sneller in.” De schade door phishing in het Nederlandse betalingsverkeer halveerde in 2014 ten opzichte van 2013: van €33,3 miljoen naar €17,3 miljoen.

Bron: De Telegraaf



Webdesign, webdevelopment by: Concreet geeft vorm | Design Valley